środa, 30 marca 2016

Sowie opowieści #9 Suzanne Young - Plaga samobójców. Tom 1 Program. Book Tour





Iiii... pisze kolejny raz recenzję książki Plaga samobójców. Pierwsza zaginęła w internetowych odmętach. Przypominałam sobie dzisiaj, że nie wysłałam jej do Wydawnictwa.
W związku z powyższym podejmuje się odtworzenia wcześniejszego wpisu, reaktywacji pisania, podjęcia wątku... Jak zwał tak zwał...

Wcięło, normalnie ją wcięło. Czy ktoś, kiedyś spotkał się z taką sytuacją?



Fabuła




W wielkim i zaludnionym USA dochodzi do koszmarnego żniwa. Nastolatki masowo popełniają samobójstwa. Nikt nie wie dlaczego tak się dzieje, a tęgie głowy próbują znaleźć magiczny lek na powyższą przypadłość. I..  Eureka! Wpadają na pomysł cud metody. Powstaje Program. Nie taki komputerowy czy odchudzający. Jest to przebiegły Program wymazujący nastoletnie wspomnienia powodujące myśli samobójcze. Całe Stany oszalały na jego punkcie. Władze wyszukują potencjalnych kandydatów w szkołach. Jeśli masz mniej niż 18 lat i nie chcesz trafić do placówki - lepiej się pilnuj...



Główną bohaterką jest Sloane. Jej brat popełnił samobójstwo, więc jest pod szczególnym nadzorem. Ma chłopaka James'a i przyjaciela Miller'a. Wszyscy pilnują się nawzajem
i wspierają. Póki dziewczyna M, Lacey, nie wraca z "odwyku" 
i wszystko się zmienia. Najpierw traci Millera, później zabierają James'a, a na koniec.... Na koniec przychodzi po nią to przed czym cały czas się broniła. Program.













Wypuścił głośno powietrze i potrząsnął głową, jakby próbował przywołać się do porządku. Przypominanie mu, że go potrzebuje i nie umiałabym bez niego żyć, ratowało go przed depresją. Zawsze tak było - strona 75



Moim zdaniem

Ok, ok. Chwila. Parę oddechów i lecimy. Jaka petarda! Nic nie poradzę -  to właśnie mój klimat. Taki mój, mój. Co? Dystopia? Proszę tutaj! Z kocykiem, kubkiem herbaty i zamkniętymi drzwiami, aż do ostatniej strony. Bez dyskusji!!!

Zacznijmy od oprawy techniczno artystycznej. Książka jest biała. Normalnie jakoś mnie to nie kręci, a wręcz odstrasza, ale w tym przypadku tak nie jest. Twarz samotnej dziewczyny, z mega rzęsami (musiałam, tak musiałam) ukazuje sens książki. Podoba mi się, 

no kurde podoba :D



Wtem jego usta przycisnęły się do moich. Były gorące i miękkie. Objęłam go i przyciągnęłam do siebie, a nasz pocałunek stał się bardziej namiętny. Nasze języki spotkały się i splotły. Było to najbardziej niesamowite uczucie, jakiego doświadczyłam


Mamy S. Na pozór to zwykła dziewczyna, która wydaje sie radosna. Właśnie. Po stracie brata podupadła. Cały czas próbuje rozgryźć czy mogłaby pomóc i jak. Przez takie błędne koło uzależnia się od J. Ok, może nie całkowicie, ale przez dużo początek książki często można się spotkać ze stwierdzeniem: Gdyby nie J, to nie wiem co by ze mną było. Ok, rozumiem zagubienie, bycie w związku, ale nie można się uzależniać. Człowiek jest najsilniejszy kiedy zna swą silę i wartość. I... bam. Bańka pryska, James znika. S totalnie się gubi, ale walczy dzielnie.


Bardzo przypadła mi do gustu retrospekcja z poznania J i S. Pokazanie, jak to się zaczęło, co było po drodze. Pokazanie życia przed ukazało jak drastycznie zmieniła się rzeczywistość bohaterów.
Właśnie za tą determinacje ma dla mnie wielki szacunek. Mimo przeciwności losu widać w niej wielką siłę. Niespodzianka - S jest silna. W pewnym momencie jednak życie ją dopada. Całe warstwy żalu wychodzą na wierzch. Najgorsze jest to, że własna matka ją wydała.
Zatrzymajmy się tu na chwilę.... Hola, hola! Własna matka? Kiedy dotarło do mnie, że właśni rodzice wydają swoje dzieci, aż poszłam do swoich. Chyba z 10 minut przyglądałam im się podejrzliwie. Nie wytrzymali :) Głupio się czujemy.... I dobrze!!! Zapamiętaj to uczucie. Tak samo się poczujesz, jak wyślesz mnie na wymazanie mózgu.
Nie przejmujcie się, bliskie mi osoby już się przyzwyczaili do głupich tekstów jak czytam albo oglądam serial.





Ok, ale teraz na serio. Byłam totalnie zdumiona i przerażona taką wizją. Z drugiej strony zaczęłam się zastanawiać. Nasze społeczeństwo jest coraz gorsze. Króluje materializm, social media i nagonka. Faktem jest, że młodzież jest coraz bardziej słaba psychicznie. Większość nie poradziłaby sobie z realiami w jakich żyli nasi rodzice, czy dziadkowie. Wiem jednak, że wymazywanie wspomnień to nie jest wyjście. 

Zdecydowanym plusem powieści jest część, w którym S trafia do Programu. Autorka trafnie i obrazowo ukazuje emocje i odczucia podczas wszystkich etapów. Macie czasem takie uczucie, że próbujecie sobie coś przypomnieć, ale za nic nie daje rady? Właśnie... Tak czują się osoby po przejściu kuracji. Coś dzwoni, ale nie wiadomo w którym kościele. Przerażająca opcja. Nie mogłabym chyba nigdy zaufać bliskim mi osobom. Skoro nie wiem wielu rzeczy, to skąd mam wiedzieć, że jest jak mówią?
Każdy z bohaterów ma cechy charakteru, które polubiłam. L - buntowniczka, M - super przyjaciel, J - determinacja, S- całokształt i to że widzimy jak się rozwija z każdą następną stroną, Realm - nie wiem jak go opisać żeby nic nie zdradzić.
Ok, nie lubię agenta z piekła rodem. Szuja i tyle!

Moja ocena:
6/6  

Nie mogę inaczej. Nie mówię, że jest super, mega idealnie, ale książka bardzo mi się podoba! Uważam, że jest to kawał porządnej lektury, który nie jest rozmokłą papką naszych czasów. Dla mnie jest przestroga. Już niedługo może być tak u Nas jak się nie zmieni...

Swój egzemplarz zakupiłam już jakiś czas temu i dumnie się bieli. Ta recenzja jednak powstała dzięki inicjatywie Book Tour'a :) Organizatorką jest Natalia oraz Wydawnictwo Feeria Young



Regulamin akcji:

1. Chęć przystąpienia do akcji prosimy zgłaszać do 27 września w komentarzach pod tym wpisem. W treści komentarza należy zamieścić adres swojego bloga. Kolejność zgłoszeń wpływa na kolejność na liście oczekujących, przy czym równorzędnie powstawać będą dwie listy (w Book Tour będą brały udział dwa egzemplarze książki), aby skrócić czas oczekiwania na książkę.
2. W ciągu 8 dni od otrzymania książki prosimy opublikować recenzję na swoim blogu, w tytule uwzględniając frazę „Book Tour”. W recenzji prosimy umieścić zdjęcie pierwszej strony z wpisami poprzednich Recenzentów oraz linki do stron organizatorów: bloga Organizatora - Książkowego kocha, nie kocha - oraz fanpage'a Feeria Young. Jeśli dodatkowo prześlą Państwo link na adres: promocja@wydawnictwojk.pl, Wydawnictwo Feeria Young będzie mogło opublikować recenzję na fanpage'u na Facebook'u.
3. Po przeczytaniu książki prosimy o kontakt z następną osobą z listy (otrzymają Państwo od Książkowego Kocha, Nie Kocha adres mailowy do kolejnego Recenzenta). Bardzo prosimy o wysyłkę listem poleconym priorytetowym.
4. Na koniec książka trafi z powrotem do Wydawnictwa, a zdjęcie strony z wpisami zostanie opublikowane na fanpage'u Feeria Young.
5. Każdy uczestnik proszony jest o wstawienie pod recenzją regulaminu akcji i kontakt z blogerką - Natalią Pych na maila nathalie.pych@gmail.com w sprawie kontaktu
z kolejnym recenzentem oraz opublikowania linku również na fanpejdżu Książkowego Kocha, Nie Kocha.




I to tyle. High wing sowixy :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz